Et år efter at Revolt Advanced Pro erobrede BikeRadars overordnede 2022 Bike of the Year-titel, vandt dens mere barske fætter, Revolt X Advanced Pro , årets Gravel Bike of the Year-pris.
I konkurrencen mod et felt af finalister, der inkluderede BMC Kaius 01 One, Factor Ostro Gravel, Ridley Kanzo Adventure Rival AXS og Pivot Vault Ultegra Di2, blev Revolt X Advanced Pro sat på prøve på det barske terræn omkring Salisbury Plain i syd England.
Cyklerne blev kørt back-to-back i løbet af et par uger for at sammenligne fordele og ulemper ved hver deltager, med test, der fandt sted på brede grusveje, skovveje og singletrack stier. Der var også en 70-mil testrute over blandet terræn, der inkluderede betydelige højdeændringer.
Den specifikke model, der blev testet, var Revolt X Advanced Pro 1, som parrer et godt kørende carbonrammesæt med 40 mm affjedring foran, der absorberer stød og slag, så du kan køre hurtigere med mere kontrol over ujævnt grus og snavs.
Revolt X Advanced Pro skilte sig ud over konkurrenterne og imponerede testere med sine "store spillerum, brede dæk, to former for affjedring og håndtering, der er så let at blive synkroniseret med, når det bliver teknisk og snoet."
Ved at sammenligne den med Revolt Advanced Pro skrev BikeRadar senior tekniske redaktør Warren Rossiter: "Revolt X viser cyklens rene terrænklarhed frem for dens alsidighed... Ud går den lette carbongaffel og sadelpind. Ind kommer en RockShox Rudy XPLR Ultimate 40 mm-fjedergaffel... Dæk er skiftet ud med noget tykkere, og geometrien er blevet finjusteret for at bringe håndteringen mod off-road manøvredygtighed. I det hele taget er Revolt X næsten lige så sjov, som rene gravel-cykler bliver.”
Når man ser på, hvad der får Revolt X Advanced Pro til at skille sig ud i forhold til konkurrenterne, tilføjede Rossiter, at "Revolt X fungerer glimrende off-road. Rammen har stadig den samme effektive følelse, som gjorde originalen så vanedannende at køre på. Men her kombineres den det med effektivt absorberende teknologi, så du aldrig behøver at tænke to gange over, hvilket spor du tager."
Med hensyn til cyklens komponentspecifikationer var Rossiter grundigt imponeret, især over valget af hjul, og bemærkede, at "man med Advanced Pro 1 får rigtigt gode specifikationer for pengene. Et af de første højdepunkter er hjulsættet – Giants egne 1.398 g (påstået) CXR 1 kan prale af en højkvalitets racercykelhjulsvægt, snarere end en typisk for hærdede gravelcykelhjul bygget til at modstå hårde stød.”
Rossiter bifaldt også beslutningen om at udstyre cyklen med en affjedret forgaffel og bemærkede: "Rudy Ultimate-gaflen giver måske 'kun' 40 mm vandring, men den bruger den til en fantastisk effekt og opsluger højfrekvente, dræbende vibrationer med lethed . Også hjulspor og rødder bliver absorberet godt – du vil stadig mærke dem, men de bliver ikke slemme. Den måde, hvorpå gaflen arbejder gennem ujævnt terræn, imponerer og leverer progressiv kompressionsmodstand, jo hårdere du trykker den mod bunden. Det er en imponerende bedrift, at en kort gaffel på 40 mm føles næsten bundløs."
Som opsummering af den overordnede ydeevne af Revolt X konkluderede Rossiter, at : "I betragtning af den tekniske karakter af stierne, jeg testede denne cykel på, taler den kendsgerning, at jeg aldrig ønskede, at jeg var på en mountainbike."
For mere, tjek den fulde anmeldelse på BikeRadar.com .
Og for alle de tekniske detaljer om hele Revolt X-serien, klik her .